Tematy
Dystopie
Świadomość ograniczeń rozumu oświeceniowego, kosztów generowanych przez nieustający postęp, któremu stale zagraża regres, wiedzy, której nadmiar może prowadzić – paradoksalnie – do wytworzenia czegoś, co tę wiedzę imituje lub nawet, w skrajnym wypadku, do informacyjnej entropii – to lęki epoki. Sugestywne obrazy „więzień rozumu”, labiryntów, murów są wyrazem pesymizmu, ale niosą ze sobą również wiarę w możliwość ich przekroczenia, zachętę do nieustającego wysiłku.
Stworzona przez Williama Hogartha tuż przed śmiercią rycina The Bathos, przedstawiająca alegorycznie śmierć człowieka, dotyka podstawowego lęku Oświecenia: czy uda się stworzyć poza religią i związanymi z nią systemami moralnymi, nową, świecką, głęboko humanistyczną moralność?
Obraz końca wiąże się również z pytaniem o koniec człowieka i ograniczenia naukowego rozwoju. Roboty, sztuczna inteligencja – to co post-ludzkie – są emanacją oświeceniowego ducha, wiary w triumf nieograniczonej niczym wiedzy i wolności jej potęgowania, równocześnie jednak wiążą się z pytaniem o samozagładę ludzkości i życie „po człowieku”. Śmierć ostatniego robota jest w tej wizji równoznaczna z końcem Oświecenia, jego ostatnim akordem.
- WYBRANE PRACE:
- Tailpiece lub The Bathos William Hogarth,
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Frontispis Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Werbowanie żołnierzy Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Kradzież plonów Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Plądrowanie gospodarstwa Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Spustoszenie klasztoru Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Splądrowanie i spalenie wioski Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Napad na dyliżans Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Ujawnienie złoczyńców Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Wahadło (narzędzie tortur Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Powieszenie Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Rozstrzelanie Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Spalenie na stosie Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Łamanie kołem Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Przytułek Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Umierający przy drogach Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Odwet chłopów Jacques Callot, 1633
- Wielkie nieszczęścia wojny (Les grandes misères de la guerre): Przydział odszkodowań Jacques Callot, 1633
- Drzewo Anna Niesterowicz, 2018
- Entropia Goshka Macuga, 2018
- Finał Goshka Macuga, 2018
- Więzienie VII (Carcere VII) z cyklu Więzienia z wyobraźni (Invenzioni Caprici di Carceri). Wydanie II Giovanni Battista Piranesi, 1761
- Więzienie VI (Carcere VI) z cyklu Więzienia z wyobraźni (Invenzioni Caprici di Carceri). Wydanie II Giovanni Battista Piranesi, 1761
- Więzienie XIV (Carcere XIV), z cyklu Więzienia z wyobraźni (Invenzioni Caprici di Carceri). Wydanie II Giovanni Battista Piranesi, 1761
- NMD, #1, Bez tytułu. (Kair) Anna Boghiguian, 2017
- NMD, #3, Bez tytułu. (Kair) Anna Boghiguian, 2017