Artysta nieznany
5 października 1789 roku francuski król Ludwik XVI podpisuje przedstawioną mu przez Konstytuantę Deklarację Praw Człowieka i Obywatela. Robi to pod naciskiem tłumu, który przybył do Wersalu, by domagać się brakującego w Paryżu chleba. W ikonografii rewolucji szczególna rola przypada przedstawieniu kobiet maszerujących tego dnia na Wersal i stanowiących najważniejszą część zrewoltowanych mas. Ten emblematyczny obraz pokazuje moment narodzin nowego aktora politycznego i skuteczność bezpośredniego nacisku na władzę; pokazuje też, jak tradycyjny tłum przekształca się rozpolitykowaną, rewolucyjną siłę, która zdolna jest odwracać wszelkie hierarchie. Równocześnie obraz ten zaświadcza o porażce ideałów rewolucji: położenie i polityczna rola kobiet nie zmieniły się. W odpowiedzi na podpisaną przez króla Deklarację, która nadawała prawa jedynie mężczyznom, francuska feministka i dramatopisarka Olimpia de Gouges publikuje w 1791 roku Deklarację Praw Kobiety i Obywatelki.