Tematy
Narody
Polska nowoczesna tożsamość narodowa rodzi się jako podwójność. Symbolicznie pokazuje to porwanie oświeconego króla przez konfederatów barskich. Jest to moment narodzin dwóch tradycji myślenia o państwie i narodzie. J.J. Rousseau widział w zrywie konfederacji element anarchicznej, naturalnej wolności i republikańskiego samostanowienia. Porażka konfederatów stała się założycielskim mitem kolejnych polskich zrywów narodowowyzwoleńczych, momentem narodzin utożsamienia polskiego patriotyzmu z katolicyzmem oraz powiązania nowoczesności z traumą. W zbiorach Gabinetu Rycin odnaleźć można wiele projektów przebudowy Warszawy w oświeceniowym duchu; można je widzieć, wraz innymi ideami modernizacyjnymi jako wciąż ponawiane próby przezwyciężenia stanu natury, nadania mu formy. Z kolei serię niezrealizowanych pomników na cześć króla Stanisława Augusta można odczytać jako traumatyczną figurę odrzucenia oświeceniowej tradycji.
Ścieranie się dwóch narodów wiąże się ze schizofrenicznym rozdarciem, rzadziej z syntezą, jak w przypadku Konstytucji 3 Maja i postaci Tadeusza Kościuszki. Stawką polskiej XVIII-wiecznej modernizacji był proces nadawania szlacheckiemu sarmatyzmowi nowoczesnej formy, a także zakorzeniania w polskim kontekście przeszczepionych z Europy Zachodniej idei oświeceniowych. Ruch między schizofrenią a syntezą do dziś wyznacza kształt polskiej sfery publicznej. To rozdarcie nie pozwala na tworzenie projektów przyszłości.
- WYBRANE PRACE:
- Entropia Goshka Macuga, 2018
- Porwanie Stanisława Augusta przez konfederatów Józef Wall, ~1771
- Projekt kolumny Sławy ku czci Konstytucji 3 Maja 1791 roku w Warszawie Jan Chrystian Kamsetzer, 1791-1792
- Kolumna Chwały w Warszawie Zbigniew Libera, 2018
- Projekt kolumny do iluminacji urządzonej przez Szkołę Kadetów w rocznicę koronacji Stanisława Augusta 25 listopada 1789 roku w Warszawie Franciszek Smuglewicz, 1789
- Projekt bramy tryumfalnej z okazji powrotu Stanisława Augusta do Warszawy w grudniu 1781 roku Jakub Kubicki, 1781
- Projekt łuku tryumfalnego z okazji powrotu Stanisława Augusta do Warszawy w grudniu 1781 roku Vincenzo Brenna, 1781
- Projekt Akademii Nauk. Widok perspektywiczny od frontu z ukazaniem skrzydła środkowego Dominik Merlini, ~1775
- Projekt kościoła w Ujazdowie pod Warszawą. Elewacja frontowa Vincenzo Brenna, 1781
- Projekt przebudowy Zamku Królewskiego. Widok perspektywiczny od strony Krakowskiego Przedmieścia Efraim Schröger, 1777
- Projekt przebudowy Zamku Królewskiego (tzw. V). Widok perspektywiczny od strony Placu Zamkowego Jan Chrystian Kamsetzer, 1773
- Triumf Flory Tadeusz Kościuszko, ~1788
- Widok wodospadu w Tivoli z cyklu Widoki Rzymu (Vedute di Roma) Giovanni Battista Piranesi, 1740-1778
- Altana do polowań wystawiona dla Stanisława Augusta w Puszczy Białowieskiej Artysta nieznany, ~1784
- Białowieża Goshka Macuga, 2018
- Projekt dwurodzinnego domu chłopskiego dla Nowej Wsi koło Ujazdowa – elewacja frontowa, tylna oraz rzut Stanisław Zawadzki,
- Projekt dwurodzinnego domu chłopskiego dla wsi Falenty – przekrój poprzeczny, elewacja boczna i rzut Szymon Bogumił Zug, ~1784